Videncenter om ejendomshandel

Markedsføring af din bolig – hvordan og hvorfor?


Spørgsmålet om hvorvidt markedsføring virkelig er nødvendigt, hvordan det gøres bedst og hvad det koster, er altid et ’hot" temaer, når vi taler med vores kunder f.eks. i forbindelse med en vurdering af deres bolig.

Hvilken markedsføringsform, virker bedst – Facebook eller annoncer i lokalavisen? Hvad det koster det at komme på boligsiden.dk? Hvor meget koster det at få fotograferet sit hus ude og inde? Osv., osv..

Særligt i disse tider, hvor ejendomsmarkedet anses som værende ret ophedet, og hvor boligerne tilsyneladende bliver solgt hurtigt, er der mange spørgsmål.

I place2lives Videnscenter vil vi rigtig gerne give dig svar på de vigtige spørgsmål og i denne artikel og video giver vi dig forklaringen på, hvad du kan opnå ved at tilkøbe markedsføring, hvilke typer der er og hvad det koster.

For at kunne svare dig på, om markedsføring af din bolig er nødvendigt og om markedsføring er en udgift eller en fornuftig investering, er der en række ting du kan overveje:

Markedsføring kan hjælpe dig til et hurtigt boligsalg og en højere salgspris

Den første ting du skal overveje er hvor lang tid du har til salget af din bolig. Eller med andre ord, hvor hurtigt ønsker du af få din bolig solgt?

Har du eks. allerede fundet den nye drømmebolig men skal have solgt før du kan købe, ja så gælder det om at skabe så mange aktiviteter og indsatser som muligt som kan skabe opmærksomhed og interesse for din bolig. Og her kan markedsføring naturligvis spille ind.

Kommer du bredt ud til en masse mennesker ved at vise din bolig på Facebook eller i reklamer i lokalavisen, er muligheden for at finde en interesseret køber jo langt større. Jo flere kundeemner der fatter interesse for din bolig des hurtigere kan du som oftest få solgt din bolig – endda med chance for  en bedre pris.

Generelt opnår sælger oftest den bedste pris hvis et salg sker, mens boligen er frisk på markedet. Samtidig opnår sælger oftest også den bedste pris, hvis vi har flere emner til ejendommen.

En skarp salgspris kan hjælpe dig til et hurtigt boligsalg

Er du meget realistisk med hensyn til salgsprisen og sætter du dermed prisen på din bolig skarpt i forhold til de boliger der ligner din og ligger i samme område? Ja, så vil alene den skarpe pris måske tiltrække nok interesserede kundeemner til din bolig at du måske kan tillade dig, at spare på din markedsføringsinvestering.

Dine valg og din strategi omkring markedsføring bør derfor nøje hænge sammen med dine behov og din boligsituation.

Markedsføring af din bolig kan fremhæve ’skjulte” fordele

Er din bolig der skal sælges åbenlyst attraktiv ved at ligge smukt, være yders velrenoveret eller ved at ligge suer centralt? Eller er boligens fordele gemt mere væk og kræver at der bliver gjort opmærksom på dem før de træder frem?

Eller med andre ord: Skal du investere i markedsføring for at fremhæve de fordele og attraktive elementer der er ved din bolig, der ellers ikke uden fotos og annoncer vil blive bemærket af særligt mange? Eller kan du spare på markedsføringen af din bolig og satse på at din vare er så åbenlyst god og attraktiv, at den nemt sælger ’sig selv’?

Selv kan man have svært ved at se fejlene i det hus man er tæt knyttet til og har boet i i mange år. Det er derfor en god idé at rådføre sig med mennesker man stoler på og som man ved vil sige sandheden til dig.

Køberkartoteket er gratis markedsføring – men er det nok?

Mange ejendomsmæglere taler om deres effektive køberkartotek, når de vurderer din bolig.. Fordelene ved et køberkartotek er, at det rummer alle de kunder der har udtrykt ønske om at købe en bolig.

Der er altså tale om meget ’købeklar’ kundeemner, med veldefinerede boligønsker, som ejendomsmægleren allerede har en relation til. Og så er der som oftest ingen markedsføringsudgifter ved at promovere sin bolig over for mæglerens køberkartotek.

Det er fristende at spare mellem 10-20.000 kr. på markedsføringen men husk altid at tænke over om det emne som en ejendomsmægler har i sit køberkartotek er den kunde, der vil tilbyde dig de bedste vilkår.

De bedste vilkår er udover bedste pris jo også noget så vigtigt som eks. ønsker til hvornår køber ønsker at overtage din bolig.

Kræver køberen i køberkartoteket f.eks. at udskyde overtagelsen af din bolig i 3 måneder? Og har du allerede købt en ny bolig og har dermed to boligudgifter? Ja, så bliver den del af din besparelse jo hurtigt spist op i dobbelthusleje.

De 3 markedsføringstyper, der koster penge

Der er foruden køberkartoteket 3 hovedtyper af betalt markedsføring, som du kan tilvælge hos din mægler:

Den traditionelle: Trykt markedsføring af din bolig

Den traditionelle måde der er brugt gennem mange år, er trykt markedsføring og som typisk er at finde i lokalaviserne eller i dagbladene som Berlingske eller Politiken.

De nye: Markedsføring på sociale medier og på ’portalerne’

De forholdsvis nye måder, som er digital/portal og social markedsføring, vinder mere og mere frem, da vi her kan fremvise nogle ret effektive resultater.

Facebook og Instagram er imponerende annonceplatforme, der med nærmest uhyggelig præcision kan ramme interesserede boligkøbere af netop din bolig. Her har place2live et koncept der hedder Match & Friends, der blandt andet lader ens venner hjælpe med at finde den rette bolig for en. Læs mere om Match & Friends her.

De nye: Digital markedsføring på ’portalerne’

Boligsiden.dk, Boliga og en række digitale platforme, der benyttes af tæt på alle boligsøgende i landet. Dermed har en mindre mæglerkæde som f.eks. place2live præcis samme mulighed for at nå ud til de potentielle boligkunder, som de større kæder har.

Passivt eller aktivt søgende boligkøbere

Mæglerne arbejder meget med begreberne aktivt eller passivt søgende købere

Man er aktiv når man eks. selv søger på de større portaler som Boligsiden.dk eller Boliga.dk.

Men mange boligkøbere skal påvirkes, før de finder en ny bolig. De er passivt søgende og deres behov skal ”vækkes” løbende eks. via annoncer på de kanaler, de bruger løbende til andre formål. Her har lokalavisen og sociale medier eks. sine berettigelse

Hvad koster det at investere i markedsføring?

Markedsføring kommer med mange prissedler, men du skal regne med, at det koster ca. 10.000 kr. til 30.000 kr. at købe effektiv markedsføring.

Er markedsføring så en udgift eller en investering?

Det må du selv afgøre, men ofte opnår sælgerne faktisk det sidste ved at vælge markedsføring.

Få svar på andre spørgsmål om ejendomsmæglere eller køb og salg af bolig

Når du også har set videoen her er målet for os, at du er klædt lidt bedre på, når du skal tale med en ejendomsmægler om et boligsalg. Få flere svar om ejendomshandel her:

Hvad koster det at sælge sin bolig?

Hvordan vurderer banken hvad jeg må købe bolig for?

Hvad koster det hvis min bolig ikke sælges?

Hvordan beregnes et salær til ejendomsmægleren?

Ejendomsmægler - hvilken skal jeg vælge?

Hvordan fungerer et køberkartotek?